Anti Hadis
1. Saya tahu tulisan saya ini tidak akan dibaca oleh orang yang
menghukum saya sebagai anti-hadis. Orang lain juga akan dilarang membaca
tulisan ini. Mereka yang menghukum saya takut kalau-kalau hukuman
mereka dipersoal. Mereka hendak segala-gala yang diperkatakan oleh
mereka diterima bulat-bulat sebagai fatwa yang wajib diterima seperti
firman Allah s.w.t. dalam Al-Quran.
2. Orang yang benar, berani. Orang yang takut, takut kerana salah atau mungkin didapati salah.
3. Memberi label dan mengecap orang apabila kita tidak bersetuju
dengannya memanglah satu cara orang yang tidak sanggup berhujah. Terima
sahajalah apa yang didakwa oleh mereka tanpa berfikir. Jangan guna akal
fikiran yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. kerana ini kononnya dilarang
oleh agama Islam.
4. Saya sekarang dilabel, iaitu diberi
gelaran atau dicap anti-hadis kerana kononnya saya sudah jadi penyokong
Kassim Ahmad yang telah diberi gelaran yang sama.
5. Saya
juga diberitahu bahawa sebagai seorang yang tidak tahu bahasa Arab maka
saya tidak berhak bercakap berkenaan agama Islam.
6. Hari
ini kita lihat ummat Islam berpecah, bermusuh sesama mereka, berperang
dan membuat kerja orang Yahudi dan Nasrani. Siapakah yang membawa
malapetaka ini kepada orang Islam dan Negara-negara mereka. Bukankah
mereka fasih dalam bahasa Arab bahkan penasihat dan pemimpin mereka
terpelajar dengan dalamnya ajaran Islam dalam Al-Quran dan hadis Nabi.
Saya sendiri sering mendengar mereka dari kedua-dua belah, mengeluarkan
ayat Quran dan hadis bagi menghalalkan perbuatan mereka.
7.
Ya, saya tak tahu bahasa Arab. Justeru itu saya terpaksa terima apa
sahaja yang diajar kepada saya dalam bahasa Melayu sebagai ajaran Islam.
Apakah kerana saya menerima Islam dalam bahasa Melayu maka ia bukan
Islam. Apakah saya tidak Islam. Apakah lafaz dua kalimah syahadat oleh
saya tidak boleh diterima.
8. Selain dari khatam Quran
semasa umur belasan tahun, saya baca terjemahan Quran dalam bahasa
Melayu dan Inggeris. Ya, memang terjemahan Quran bukan Quran. Tetapi
bolehkah kita kata terjemahan ajaran Islam yang diajar kepada kita dalam
bahasa Melayu bukan Islam? Jika apa yang disampaikan dlam bahasa Melayu
berkenaan agama Islam bukan Islam, majoriti orang Melayu bukanlah
Islam.
9. Saya dan rakan-rakan saya pernah dihukum kafir
kerana sebagai ahli parti tertentu telah bekerjasama dengan orang kafir.
Tidak ada siapa yang fasih berbahasa Arab dan mendalami ajaran Islam
yang mempertahankan saya apabila dituduh kafir. Mungkin sebabnya ialah
mereka bersetuju saya kafir.
10. Kemudian orang yang
mengkafirkan saya bekerjasama dan berpeluk-peluk dengan orang kafir.
Tetapi tidak ada orang yang mendalami agama Islam yang fasih berbahasa
Arab mendakwa mereka ini kafir. Saya tertanya-tanya apakah kelebihan
mereka? Apakah mereka maksum?
11. Orang yang fasih berbahasa
Arab dan mengenal diri sendiri sebagai ulama Islam dan mursyid telah
berkata ia sanggup bekerjasama dengan syaitan jika syaitan menyokongnya.
Orang yang fasih berbahasa Arab dan tahu larangan dalam Al-Quran
terhadap bekerjasama dengan syaitan, tidak membuat tuduhan apa-apa, jauh
sekali dari memberi apa-apa label kepadanya. Kenapa?
12.
Bukan sahaja orang Arab yang fasih bahasa Arab yang berpecah dan
bermusuh sesama Islam, tetapi di Malaysia juga perpecahan berlaku
apabila orang yang digelar ulama dan fasih dalam bahasa Arab memisahkan
diri dan memecahkan perpaduan orang Islam kerana tidak dapat tempat di
dunia, tidak dipilih jadi Yang Berhormat. Sehingga sekarang perpecahan
ini berlaku. Maka lemahlah orang Islam dan terpaksalah mereka mengemis
untuk mendapat sokongan orang bukan Islam. Maka berpeluk-peluklah
mereka. Tidak ada ulama yang berkecuali yang mendesak supaya semua orang
Islam bersatupadu dan bersaudara semula.
13. Orang yang
sama juga mendakwa bahawa Allah s.w.t. mencarut. Tiada siapa dari orang
yang fasih berbahasa Arab dan tahu secara mendalam ajaran Islam yang
menyangkal dakwaan ini. Mungkin ada hadis yang berkata demikian. Saya
belum jumpa. Sila tunjuk kepada saya hadis yang berkata Tuhan mencarut.
14. Dalam ajaran Islam, ada yang wajib dan ada yang sunnat. Kita
diberitahu yang sunnat boleh kita terima dan tunaikan tetapi tidaklah
kita bersalah jika kita tidak tunaikan. Tetapi ada gesaan bahawa yang
sunnat itu wajib dan mesti diterima dan diamalkan walaupun bercanggah
dengan firman Tuhan dalam Al-Quran.
15. Hadis adalah sunnah Nabi. Saya ingin tahu samada hadis wajib dan mesti diterima. Betulkan saya.
16. Apa pula dengan orang yang utamakan hadis dari firman Allah
s.w.t. yang terdapat dalam Al-Quran yang kita terima sebagai wahyu dari
Allah s.w.t. Berkenaan dengan zina, apakah hukum yang terdapat dalam
Al-Quran. Dan apakah yang terdapat dalam hadis. Yang manakah lebih
utama, wahyu dan firman Allah s.w.t. atau hadis yang diriwayatkan oleh
beberapa keturunan manusia biasa, yang dikaji, disah atau ditolak oleh
pakar hadis yang juga manusia biasa 200 tahun kemudian. Salahkah jika
kita pilih Al-Quran yang jelas dan satu yang tidak berbeza-beza dan oleh
itu tidak merejam dan menembak mati dengan mesingun perempuan yang
dituduh berzina.
17. Bukankah Allah s.w.t. telah berpesan
berpuluh kali bahawa “apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil”. Allah
s.w.t. juga sebut sebagai tidak suka akan kezaliman.
18.
Apakah melabel iaitu menghukum seseorang selepas membaca akhbar atau
mendengar lapuran T.V. mencerminkan keadilan yang dituntut dalam Islam.
Apakah tanpa memberi peluang kepada yang tertuduh untuk mempertahankan
diri, adil di sisi agama Islam. Apakah tanpa membincang dan membahas
oleh badan yang dipertanggungjawabkan seperti mahkamah, yang terdiri
dari orang yang tidak berkepentingan, adalah cara Islam mengadil.
19. Kita lihat akan betapa buruknya keadaan umat Islam sekarang.
Apakah ini kerana sudah ditakdirkan bahawa orang Islam akan ditindas dan
agama Islam dihina.
20. Tidakkah Allah s.w.t. berfirman
dalam Al-Quran bahawa Allah tidak akan menukar nasib sesiapa jika ia
tidak berusaha menukar nasibnya sendiri.
21. Jika
kita ingin menukar nasib dan kita berusaha sehingga terselamat diri
kita, bolehkah kita kata ini bukan takdir, atau ini bertentangan dengan
kehendak Allah s.w.t.
22. Kita tahu adanya hadis yang sahih
dan yang lemah Apabila hadis berbeza atau bertentangan dengan firman
Allah s.w.t. dalam Al-Quran, yang mana satukah yang kita harus terima?
Jika kita pegang kepada Al-Quran, apakah ini salah.
23.
Apakah kita wajib terima apa saja yang disampaikan oleh orang yang
berbahasa Arab yang mempelajari agama walaupun jelas bertentangan dengan
ajaran Islam dalam Al-Quran dan hadis. Apakah kita mesti iktiraf siapa
sahaja yang mendakwa dirinya sebagai ulama. Apakah semua ahli persatuan
ulama benar-benar ulama.
24. Amatlah merbahaya dan
mengelirukan apabila sesiapa sahaja, hanya kerana fasih dalam bahasa
Arab dan mendapat ijazah sarjana dalam bidang agama Islam, diberi
gelaran ulama.
25. Perpecahan umat Islam kepada berbagai
mazhab adalah disebabkan oleh orang seperti ini. Pengikut mereka turun
temurun bermusuh dan membunuh. Tidak ada toleransi di kalangan mereka
sedangkan Al-Quran tidak suruh kita bermusuh walaupun dengan penganut
agama lain, melainkan mereka bermusuh dengan kita. Kepada mereka agama
mereka. Lemahnya umat Islam dan terhinanya agama Islam ialah kerana
ajaran mereka yang tidak boleh ditegur, yang tuntut kesetiaan yang tidak
berbelah-bahagi hanya kepada mereka.
26. Saya tahu bahawa jawapan kepada tulisan saya ini ialah saya anti-hadis, anti Al-Quran bahkan kafir.
27. Saya tidak lama lagi akan pergi menemui Tuhan saya, Allah s.w.t.
Saya akan diadili oleh Kadzi Rabbul Jalil. Saya tidak tahu apakah akan
disahkan segala tuduhan terhadap saya atau tidak. Tetapi yang saya tahu
dan yakin ialah pengadilan oleh Allah s.w.t. tetap adil. Dan saya terima
apa sahaja hukum yang dijatuhkan ke atas saya
No comments:
Post a Comment