ديموكراسي هاڽ الت دالم منتدبير نڬارا اد اورڠ كات ديموكراسي اداله چارا كافير، سباڬاي اورڠ اسلام كيت تيدق بوليه مڠمبيل چارا اورڠ كافير، سباليقڽ كنا ايكوت ڤوليتيك چارا اسلام. تتاڤي باڬايماناكه يڠ دكاتاكن ڤوليتيك چارا اسلام ايت؟ اد اورڠ كات ڤوليتيك چارا اسلام ايت اياله سڤرتي سيستم ڤمرينتاهن خلفاك ار رشيدين سماس اومت اسلام دڤيمڤين اوليه ابو بكر اس سيديق، عمرالخطاب، عثمان ابن اففن دان علي ابي طالب، يڠ مروڤاكن صحابة اقرب نبي محمد صلى الله عليه وسلم ڤرنه ساتو ماس دولو، ساي برفيكيرن سڤرتي ايت جوڬ. ديموكراسي دأمبيل دري تامددون ڬريايك، بوكن برأصل دري اسلام، سوده تنتو تيدق مڠيكوت دان موڠكين برچڠڬه دڠن چارا اسلام. تتاڤي سلڤس ايت، ڤنداڠن ساي ترهادڤ ديموكراسي تله بروبه. ساي مڽدري، ديموكراسي بوكنله اڬام دان اي تيدق اكن مڠوبه عقيدة كيت جك كيت مڠڬونا ڤاكاي ديموكراسي. ساي مڠڠڬڤ ديموكراسي هاڽله الت اتاو ميكانيسما يڠ دچيڤتا اوليه مأنسي اونتوق مميليه كتوا باڬي مميمڤين دان منتدبير رعيت دان نڬارا تنڤا ملالوءي ككراسن دان ڤرتومڤهن داره. ملالوءي ديموكراسي رعيت داڤت مميليه ڤميمڤين يڠ ترباءيق د كالڠن مريك. سوده تنتو رعيت ماهو اورڠ يڠ باءيق دان برويبوا اونتوق منجادي ڤميمڤين مريك. اوليه ايت ديموكراسي داڤت منجامين هاڽ اورڠ ترباءيق سهاج اكن منجادي ڤميمڤين. اونتوق منجاديكن ديموكراسي داڤت منچاڤأي متلامتڽ، اي ڤرلو دسوكوڠ اوليه ببراڤ ڤرينسيڤ دان روكون يڠ ڤرلو دڤاتوهي. اين ترماسوقله حق كبيبسن برسوارا دان ممبري ڤنداڠن، ڤيليهنراي يڠ برسيه، بيبس دان عاديل. ڤرتنديڠن دالم ڤيليهنراي مستيله د اتس ڬلڠڬڠ يڠ سام رات. اوليه ايت ديموكراسي تيدق اد كنا مڠنا دڠن عقيدة اڬام كيت. ديموكراسي تيدق مڠهالڠ اونتوق مڠمالكن اڬام كيت. ماله ڤميمڤين يڠ باءيق ايت اداله داتڠ دري ڤڬاڠن اڬامڽ يڠ باءيق. اڬام اداله ساڠت ڤنتيڠ، اڬام اداله ڤڠيسين اوتام كڤد سيستم ديموكراسي ايت سنديري. چرامه اڬام دان اوسها دعوة، مڠاجق مأنسي كڤد كبايكن مستيله سنتياس منجادي لبيه اوتام دري چرامه ڤوليتيك. ديموكراسي تنڤا اڬام، أومڤام بادن تنڤا روح. ديموكراسي تيدق اكن داڤت ممبنتوق مشاركت يڠ باءيق، سباليقڽ ڤڠحياتن اڬامله يڠ اكن ممبنتوق مشاركت يڠ باءيق. ديموكراسي تيدق لبيه دري الت يڠ تله دچيڤتا اوليه مأنسي اونتوق كڬونأن مريك سنديري. سام جوڬ سڤرتي الت-الت لاين، چونتوهڽ كريتا. كريتا اداله كندرأن يڠ داڤت ممباوا كيت ك مان ساج دڠن سليسا دان لبيه چڤت. كريتا اداله دچيڤتا اوليه اورڠ بوكن اسلام، اڤاكه كران كريتا دچيڤتا اوليه اورڠ كافير مك كيت تيدق بوليه مڠڬوناكن كريتا؟ كالاو كيت ماهو، كيت بوليه ساج تروس مڠڬوناكن اونتا سباڬاي كندرأن كيت، تتاڤي اين تيدكله برمعنى داڤت منمبهكن كاسلامن كيت. دان كالاو كيت مڠڬوناكن كريتا، اي جوڬ تيدق اكن مڠورڠكن كاسلامن كيت. اسلام تيدق ڤرنه منتڤكن باڬايمانا سأورڠ ڤميمڤين ايت دڤيليه. نبي محمد سنديري ڤون تيدق ڤرنه مڠارهكن چارا باڬايمانا سأورڠ ڤميمڤين ايت هاروس دڤيليه. سأوله-اولهڽ سؤال ڤميليهن كڤيمڤينن دالم اسلام دسراهكن بولت-بولت كڤد كبيجقسنأن دان بوديبيچارا مأنسي سنديري. نبي محمد اداله ڤميمڤين اومت اسلام د ماس بڬيندا منجادي رسول. چورق كڤيمڤينن نبي محمد اداله براسسكن كڤد كنبين دان كراسولن. كبڽقان رسول-رسول يڠ داوتوس اوليه توهن سچارا اوتوماتيك منجادي ڤميمڤين كڤد قومڽ. كڤيمڤينن يڠ كيت كاتاكن سباڬاي خلفاك ار رشيدين ايت ڤولا اداله كڤيمڤينن يڠ براسسكن ڤارا صحابة. اڤابيلا نبي محمد وفاة، مك ڤڠڬنتي يڠ ڤاليڠ لايق اونتوق مميمڤين اومت اسلام كتيك ايت اياله صحابة-صحابة بڬيندا يڠ جوڬ مروڤاكن اورڠ-اورڠ يڠ ساڠت دحرمتي اوليه اورڠ اسلام كتيك ايت. ابو بكر اس سيديق، عمرالخطاب، عثمان بن اففن دان علي بن ابي طالب تله دڤيليه منجادي خليفه اتاو ڤميمڤين مڠيكوت كدودوكن مريك سباڬاي صحابة يڠ ڤاليڠ كانن كڤد نبي. سموا ڤميليهن مريك سباڬاي خليفه اتاو ڤميمڤين ايت تله منداڤت ڤرستوجوان دري سموا اومت اسلام د مدينه دان مكه كتيك ايت، تراوتماڽ د كالڠن صحابة-صحابة لاين. اڤابيلا ججاهن اومت اسلام برتمبه لواس، بيلڠن اومت اسلام برتمبه راماي، ڤميليهن اونتوق مڠڬنتيكن خليفه اتاو ڤميمڤين يڠ منيڠڬل دنيا تله منجادي كومڤليك س. جاوتن خليفه تله منجادي ربوتن كڤد ڤيهق-ڤيهق يڠ بركڤنتيڠن. ڤڤراڠن دان ڤرتومڤهن داره تيدق داڤت لاڬي دايلقكن كران ماسيڠ-ماسيڠ ماهو منجادي خليفه. اونتوق مڬلقكن باڽق برلاكو ڤڤراڠن دان ڤرتومڤهن داره، اد خليفه يڠ تله منتڤكن سوڤاي جاوتن خليفه اكن دأمبيل اليه انق-انق مريك سچارا تورون منورون. مك لاهير ڤمرينتاهن برچورق ديناستي سڤرتي بني أميه دان بني ابسياه. والاوڤون سيستم ديناستي دان سيستم راج داڤت مڠلقكن باڽق ڤڤراڠن دان ڤرتومڤهن داره سماس هندق مميليه ڤڠڬنتي ستله سأورڠ ڤميمڤين ايت منيڠڬل دنيا، تتاڤي اي تيدق داڤت منجامين ڤڠڬنتيڽ اداله سأورڠ يڠ باءيق. نيلاي-نيلاي باءيق كڤيمڤينن تيدق بوليه دتورونكن اتاو دواريثكن كڤد انق، كالاو انق يڠ مڠڬنتيكنڽ برڤراڠاي بوروق دان كجم، سوده تنتو اكن منداتڠكن كسوسهن كڤد رعيت جلتا. برباڬاي-باڬاي چارا دان قاعده تله دچوبا اوليه مأنسي اونتوق مميليه ڤميمڤين مريك. كومڤولن شيعة ڤولا مميليه ڤميمڤين كروهانيان مريك ملالوءي ساله سيلاه كتورونن علي بي ابي طالب دان فاطمه انق رسول الله. كبلاكڠن اين اد ڬرقن يڠ مڠڬلر ديري مريك هيزبوت تهرير ايڠين مڠهيدوڤكن سمولا سيستم كڤيمڤينن خليفه. كيت تيدق اد مسئله اڤ سهاج سيستم يڠ هندق دڤركنلكن، تتاڤي كيت منولق سام سكالي سيستم يڠ برونسور ككراسن، ڤقسأن دان كڬانسان. اسلام اداله كامانن، اوليه ايت سموا بنتوق كڬانسان، ككراسن دان ڤقسأن اداله برلاونن سام سكالي دڠن فطره اسلام. اڤاكه سيستم خلافه يڠ ايڠين مريك تڬقكن ايت بتول-بتول اكن مڠيكوت اچوان سيستم خلافه ار رشيدين يڠ دولو ايت؟ لاين اورڠ لاين ڤينتافسيرنڽ. ستاكت اين سيستم ديموكراسي اداله چارا يڠ ترباءيق دان تيدق برتنتاڠن دڠن اجرن اسلام. سجق كريتا دچيڤتا، تله باڽق ڤنمبهباءيقن تله دلاكوكن اونتوق منجاديكنڽ لبيه سلامت، لبيه ايكونومي دان لبيه سسواي دڠن ڤروبهن زمان. ديموكراسي جوڬ ڤرلو بروبه دان دڤرباءيقي مڠيكوت ڤرايدرن زمان دان ڤروبهن تيكنولوڬي. ديموكراسي جوڬ واجر دسسوايكن دڠن سوسيو بوديا مشاركت ستيمڤت. تيدق ساله كالاو كيت مڠمبيل ديموكراسي مڠيكوت اچوان كيت سنديري. يڠ سالهڽ كالاو مڠيكوت اچوان سڤيحق سهاج تنڤا دڤرستوجوي اوليه سموا ڤيهق يڠ برتنديڠ. تنتوله تيدق بتول كالاو دالم ساتو ڤرلاونن بولاسيڤق، ڤڠادلڽ اداله ڤڽوكوڠ ڤاسوكن توان رومه دان ڤراتورن ڤرماءينن دتنتوكن اوليه توان رومه. دان تيدق بتول جوڬ كالاو اد اورڠ مڠاتكن اسلام مستي دڤرجواڠكن ملالوءي ديموكراسي. والاوڤون اسلام تيدق مستيڽ دڤرجواڠكن ملالوءي سالورن ديموكراسي تتاڤي اي بوليه دڤرجواڠكن ملالوءي سالورن ديموكراسي. تيدق اد يڠ چارا يڠ ترلبيه باءيق دالم ممڤرجواڠكن اسلام ملاءينكن دڠن چارا يڠ دتونجوقكن اوليه نبي محمد صلى الله عليه وسلم ايايت دڠن چارا بردعوة دان منونجوقكن چونتوه تاولادان يڠ باءيق كڤد مشاركت. بوكنله سيستم ڤوليتيك ايت يڠ سڤنوهڽ مننتوكن ڤميمڤين ايت باءيق اتاو بوروق، تتاڤي سكوراڠ-كورڠڽ ديموكراسي داڤت ممستيكن ڤميمڤين يڠ ترڤيليه اداله ڤميمڤين يڠ دتريما اوليه ماجوريتي رعيت. دان جك اد ڤميمڤين يڠ برڤراڠاي بوروق، رعيت داڤت برڤلواڠ اونتوق مڠڬنتيكنڽ ملالوءي ڤروسيس ڤيليهنراي. تيدق دينافيكن اد جوڬ ڤميمڤين يڠ ساڠت باءيق دان دحرمتي اوليه رعيت مريك يڠ لاهير دري بوكن سيستم بوكن ديموكراسي سڤرتي نبي سليمان دان نبي داود دري سيستم راج، ڤريسيدن زيا هول هاق دري سيستم ڤمرينتاهن تنترا، ماو تزي توڠ دان فيايدل چسترو دري سيستم كومينيس دان عمر عبدالعزيز دري سيستم ديناستي. |
Demokrasi Hanya Alat Dalam Mentadbit Negara
Ada orang kata demokrasi adalah cara kafir, sebagai orang Islam kita tidak boleh mengambil cara orang kafir, sebaliknya kena ikut politik cara Islam. Tetapi bagaimanakah yang dikatakan politik cara Islam itu? Ada orang kata politik cara Islam itu ialah seperti sistem pemerintahan Khulafak Ar Rasyidin semasa umat Islam dipimpin oleh Abu Bakar As Sidiq, Umar Al Khatab, Othman ibnu Affan dan Ali Abi Talib, yang merupakan sahabat akrab Nabi Muhammad s.a.w.
Pernah satu masa dulu, saya berfikiran seperti itu juga.
Demokrasi diambil dari tamaddun Greek, bukan berasal dari Islam, sudah tentu
tidak mengikut dan mungkin bercanggah dengan cara Islam.
Tetapi selepas itu, pandangan saya terhadap demokrasi telah
berubah. Saya menyedari, demokrasi bukanlah agama dan ia tidak akan mengubah
akidah kita jika kita mengguna pakai demokrasi.
Saya menganggap demokrasi hanyalah alat atau mekanisma yang
dicipta oleh manusia untuk memilih ketua bagi memimpin dan mentadbir rakyat dan
Negara tanpa melalui kekerasan dan pertumpahan darah.
Melalui demokrasi rakyat dapat memilih pemimpin yang terbaik
di kalangan mereka. Sudah tentu rakyat mahu orang yang baik dan berwibawa untuk
menjadi pemimpin mereka. Oleh itu demokrasi dapat menjamin hanya orang terbaik sahaja
akan menjadi pemimpin.
Untuk menjadikan demokrasi dapat mencapai matlamatnya, ia
perlu disokong oleh beberapa prinsip dan rukun yang perlu dipatuhi. Ini
termasuklah hak kebebasan bersuara dan memberi pandangan, pilihanraya yang
bersih, bebas dan adil. Pertandingan dalam pilihanraya mestilah di atas
gelanggang yang sama rata.
Oleh itu demokrasi tidak ada kena mengena dengan akidah
agama kita. Demokrasi tidak menghalang untuk mengamalkan agama kita. Malah
pemimpin yang baik itu adalah datang dari pegangan agamanya yang baik.
Agama adalah sangat penting, agama adalah pengisian utama
kepada sistem demokrasi itu sendiri. Ceramah agama dan usaha dakwah, mengajak
manusia kepada kebaikan mestilah sentiasa menjadi lebih utama dari ceramah
politik. Demokrasi tanpa agama, umpama badan tanpa roh.
Demokrasi tidak akan dapat membentuk masyarakat yang baik,
sebaliknya penghayatan agamalah yang akan membentuk masyarakat yang baik.
Demokrasi tidak lebih dari alat yang telah dicipta oleh
manusia untuk kegunaan mereka sendiri. Sama juga seperti alat-alat lain,
contohnya kereta. Kereta adalah kenderaan yang dapat membawa kita ke mana saja
dengan selesa dan lebih cepat. Kereta adalah dicipta oleh orang bukan Islam,
apakah kerana kereta dicipta oleh orang kafir maka kita tidak boleh menggunakan
kereta?
Kalau kita mahu, kita boleh saja terus menggunakan unta
sebagai kenderaan kita, tetapi ini tidaklah bermakna dapat menambahkan
keislaman kita. Dan kalau kita menggunakan kereta, ia juga tidak akan
mengurangkan keislaman kita.
Islam tidak pernah menetapkan bagaimana seorang pemimpin itu
dipilih. Nabi Muhammad sendiri pun tidak pernah mengarahkan cara bagaimana
seorang pemimpin itu harus dipilih. Seolah-olahnya soal pemilihan kepimpinan dalam
Islam diserahkan bulat-bulat kepada kebijaksanaan dan budibicara manusia
sendiri.
Nabi Muhammad adalah pemimpin umat Islam di masa baginda
menjadi rasul. Corak kepimpinan Nabi Muhammad adalah berasaskan kepada kenabian
dan kerasulan. Kebanyakan rasul-rasul yang diutus oleh Tuhan secara automatik
menjadi pemimpin kepada kaumnya.
Kepimpinan yang kita katakan sebagai Khulafak Ar Rasyidin
itu pula adalah kepimpinan yang berasaskan para sahabat. Apabila Nabi Muhammad
wafat, maka pengganti yang paling layak untuk memimpin umat Islam ketika itu
ialah sahabat-sahabat baginda yang juga merupakan orang-orang yang sangat
dihormati oleh orang Islam ketika itu. Abu Bakar As Sidiq, Umar Al Khatab,
Osman bin Affan dan Ali bin Abi Talib telah dipilih menjadi khalifah atau
pemimpin mengikut kedudukan mereka sebagai sahabat yang paling kanan kepada
Nabi. Semua pemilihan mereka sebagai khalifah atau pemimpin itu telah mendapat
persetujuan dari semua umat Islam di Madinah dan Mekah ketika itu, terutamanya
di kalangan sahabat-sahabat lain.
Apabila jajahan umat Islam bertambah luas, bilangan umat
Islam bertambah ramai, pemilihan untuk menggantikan Khalifah atau pemimpin yang
meninggal dunia telah menjadi kompleks. Jawatan Khalifah telah menjadi rebutan
kepada pihak-pihak yang berkepentingan. Peperangan dan pertumpahan darah tidak
dapat lagi dielakkan kerana masing-masing mahu menjadi Khalifah.
Untuk megelakkan banyak berlaku peperangan dan pertumpahan
darah, ada Khalifah yang telah menetapkan supaya jawatan Khalifah akan diambil
alih anak-anak mereka secara turun menurun. Maka lahir pemerintahan bercorak
dinasti seperti Bani Umaiyah dan Bani Abasiyah.
Walaupun sistem dinasti dan sistem raja dapat mengelakkan
banyak peperangan dan pertumpahan darah semasa hendak memilih pengganti setelah
seorang pemimpin itu meninggal dunia, tetapi ia tidak dapat menjamin
penggantinya adalah seorang yang baik. Nilai-nilai baik kepimpinan tidak boleh
diturunkan atau diwariskan kepada anak, kalau anak yang menggantikannya
berperangai buruk dan kejam, sudah tentu akan mendatangkan kesusahan kepada
rakyat jelata.
Berbagai-bagai cara dan kaedah telah dicuba oleh manusia
untuk memilih pemimpin mereka. Kumpulan Syiah pula memilih pemimpin kerohanian
mereka melalui salah silah keturunan Ali bi Abi Talib dan Fatimah anak
Rasullullah. Kebelakangan ini ada gerakan yang menggelar diri mereka Hizbut Tahrir
ingin menghidupkan semula sistem kepimpinan khalifah. Kita tidak ada masalah
apa sahaja sistem yang hendak diperkenalkan, tetapi kita menolak sama sekali sistem
yang berunsur kekerasan, paksaan dan keganasan. Islam adalah keamanan, oleh itu
semua bentuk keganasan, kekerasan dan paksaan adalah berlawanan sama sekali
dengan fitrah Islam. Apakah sistem Khilafah yang ingin mereka tegakkan itu
betul-betul akan mengikut acuan sistem Khilafah Ar Rasyidin yang dulu itu? Lain
orang lain pentafsirannya.
Setakat ini sistem demokrasi adalah cara yang terbaik dan
tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Sejak kereta dicipta, telah banyak
penambahbaikan telah dilakukan untuk menjadikannya lebih selamat, lebih ekonomi
dan lebih sesuai dengan perubahan zaman. Demokrasi juga perlu berubah dan
diperbaiki mengikut peredaran zaman dan perubahan teknologi. Demokrasi juga
wajar disesuaikan dengan sosio budaya masyarakat setempat. Tidak salah kalau
kita mengambil demokrasi mengikut acuan kita sendiri. Yang salahnya kalau mengikut
acuan sepihak sahaja tanpa dipersetujui oleh semua pihak yang bertanding.
Tentulah tidak betul kalau dalam satu perlawanan bolasepak, pengadilnya adalah
penyokong pasukan tuan rumah dan peraturan permainan ditentukan oleh tuan
rumah.
Dan tidak betul juga kalau ada orang mengatakan Islam mesti
diperjuangkan melalui demokrasi. Walaupun Islam tidak mestinya diperjuangkan
melalui saluran demokrasi tetapi ia boleh diperjuangkan melalui saluran
demokrasi. Tidak ada yang cara yang terlebih baik dalam memperjuangkan Islam melainkan
dengan cara yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad s.a.w iaitu dengan cara
berdakwah dan menunjukkan contoh tauladan yang baik kepada masyarakat.
Bukanlah sistem politik itu yang sepenuhnya menentukan pemimpin
itu baik atau buruk, tetapi sekurang-kurangnya demokrasi dapat memastikan
pemimpin yang terpilih adalah pemimpin yang diterima oleh majoriti rakyat. Dan
jika ada pemimpin yang berperangai buruk, rakyat dapat berpeluang untuk
menggantikannya melalui proses pilihanraya.
Tidak dinafikan ada juga pemimpin yang sangat baik dan
dihormati oleh rakyat mereka yang lahir dari bukan sistem bukan demokrasi
seperti Nabi Sulaiman dan Nabi Daud dari sistem raja, Presiden Zia Hul Haq dari
sistem pemerintahan tentera, Mao Tze Tong dan Fiedal Castro dari sistem kominis
dan Umar Abdul Aziz dari sistem dinasti.
No comments:
Post a Comment